Vejrtrækning

Vejrtrækning er nøglen til ALT – til iltning af vore celler, til afspænding, til velvære, til smertelindring, til ro, til mere energi, til at modtage, til at give slip, til alt liv…

Du trækker konstant vejret, men hvordan??? Som ren overlevelses-vejrtrækning helt oppe i toppen af brystkassen? Eller kommer den jævnligt helt ned i maven?

Prøv lige en gang at trække vejret bevidst, bare for at mærke forskellen:

  • Træk vejret ind gennem næsen med lukket mund og helt ned i bunden af lungerne. Mærk hvordan din mave løfter sig
  • Hold nu vejret blot et par sekunder… Ånd så helt ud igen. 


Fornemmer du forskellen på overfladisk og dyb vejrtrækning? Dyb vejrtrækning giver til din orientering mere ilt – som er fuldstændig essentiel både for dine organer og din hjerne. Vejrtrækningen er derfor nøglen til dit velbefindende.


Her er et par vejrtræknings-øvelser, der understøtter din trivsel og balance i hverdagen:

Indledning til alle vejrtrækningsøvelser:

Stå eller sæt dig ned – med ret ryg og nakke, så dit hoved hverken hænger for- eller bagover. Alternativt læg dig fladt på ryggen, hvis du har mulighed for det.

Slap så godt af i dine skuldre og så kan du begynde!


Hverdagsøvelse – til hvor som helst og når som helst

Denne øvelse er god for dit generelle velbefindende, da den giver ekstra ilt. Lav den derfor dagligt og helst flere gange.

Kan laves stående, siddende eller liggende og hvor som helst i din hverdag.

  • Sæt, stil eller læg dig til rette
  •  Træk nu vejret ind gennem næsen med lukket mund – helt ned i bunden af lungerne så maven løfter sig
  • Hold vejret et par sekunder her, og ånd så langsomt og roligt ud gennem munden eller næsen, til maven bliver helt flad
  • Gentag!

Start evt. med  få gange og øg så antallet, når du har øvet dig lidt, så du gradvist vender dig til at få godt med ilt på denne måde. Blot 3 af disse vejrtrækninger gør en forskel i din hverdag.


Du får lige et par mere…

Beroligende vejrtrækning
Denne øvelse indvirker på det parasympatiske nervesystem, som skaber afslapning og beroligelse, den er derfor altid god at lave, lige inden du skal sove. 

Da vejrtrækningen er harmoniserende er den også god i stressede situationer, ligesom den virker smertelindrende ved bl.a. hovedpine og migræne. 

  • Gør dig klar!
  • Tag en fuld vejrtrækning
  • Luk med en finger for højre næsebor
  • Træk nu igen vejret dybt ind og helt ned i maven – nu blot kun gennem venstre næsebor
  • Ånd helt ud igen gennem venstre næsebor
  • Gentag et par gange og mærk efter 

Gentag efter behov!

Energiboostende vejrtrækning
Denne øvelse kan du bruge til få mere gang i systemet, når du skal yde, da den “sætter dig op” og gør dig klar til aktion.

  • Gør dig klar og tag indledende en fuld vejrtrækning
  • Luk med en finger for venstre næsebor og træk vejret dybt ind gennem højre næsebor og helt ned i maven
  • Ånd helt ud igen gennem højre næsebor
  • Gentag et par gange og mærk efter

Gentag efter behov!


Fokuserende og balancerende vejrtrækning

Skaber fokusering, samler og afbalancerer din energi. 

  • Sæt eller læg dig til rette og tag indledende en fuld vejrtrækning
  • Luk med en finger for venstre næsebor og træk vejret dybt ind gennem højre næsebor og helt ned i maven
  • Luk nu højre næsebor og ånd så helt ud gennem venstre næsebor
  • Ånd så ind igen gennem venstre næstbor, og træk vejret dybt ind og helt ned i maven (stadig med højre lukket)
  • Skift og luk nu for venstre næsbor og åbn for højre og ånd helt ud gennem højre næsebor
  • Træk næste gang ind gennem højre… osv. 
  • Gentag nogle gange og mærk efter

Gentag efter behov.

Øvelserne kan føles lidt akavede i starten, hvis du ikke er vant til, at lave den slags øvelser…, men prøv alligevel at gøre forsøget – bare for dit velbefindendes skyld.

Vi viser dig selvfølgelig også gerne på vej – kontakt os derfor gerne. Vi har flere gode ideer til bedre trivsel og mere energi til din hverdag, som vi gerne vil dele og lære fra os og vejrtrækningsøvelser indgår bl.a. som en del af vores mindfulnesstræning, samt i relation til stresshåndtering.