Vaterdrops-001

Vand og atter vand…

Vi hører det tit, vi skal huske at drikke vand – masser af vand…
 
Men hvorfor – og hvor meget???
 
Vands nødvendighed for os er ikke til at komme udenom da væske er væsentlig både for dine celler, fordøjelse, energi og sundhed!


Helt grundlæggende skal vi drikke vand, fordi vores krop er udstyret med en negativ vandbalance. Stofskiftet hos en normalvægtig person producerer 0,5 liter vand om dagen. Men vi udskiller godt 1 liter om dagen gennem vores åndedræt, afføring og sved. Derfor er der behov for at udligne balancen, så vi ikke dehydrerer. 

Vand er nemlig det eneste, vi mennesker ikke kan undvære. I en faste- eller sulteperiode over flere dage, kan vandmangel derfor kan være livstruende.
 
Vand udgør den største bestanddel i menneskekroppen – og udgør gennemsnitligt hos kvinder hele 45 – 55% og hos mænd 55 – 65% af kropsvægten.
En tommelfingerregel til at indtage tilstrækkeligt med vaske i forhold til din egen størrelse er, dagligt at drikke hvad der svarer til 0,0333 liter væske, pr. kilo du vejer svarende til cirka en tredjedel af din kropsvægt i deciliter om dagen.
Dvs. 2 liter vand rækker til at opfylde behovet for en person på ca. 60 kg. Væske kan i den sammenhæng være vand, frisk frugt el. grøntsagsjuice eller urtete. Suppe tæller selvsagt også som væske, ligesom agurker, tomater og jordbær der indeholder omkring 95 procent vand. Lad derfor dit væskeindtag basere sig på disse ting for størstedelen fremfor på kaffe, Cola, alkohol og andre stimulerende drikkevarer. De gælder ikke helt på samme vis.

Vand er derfor godt, men som med så meget andet kan man både få for lidt og for meget…  Du også drikke for meget vand. Drikker du f.eks. i gennemsnit 4-5 liter vand om dagen, risikeres forringelse af nyrernes evne til at udskille urin fra kroppen og i så fald kan et overdrevent vandindtag kan give vandforgiftning Det skyldes, at nogle processer i nyrerne, sørger for, at du har det vand og salt i kroppen, du skal have. Dit blod har behov for vand og salt. Drikker du 4-5 liter vand om dagen gennem en længere periode, går der uorden i systemet og nyrerne kan tage skade. Når nyrerne belastes af for stort vandindtag, kan det give svimmelhed, krampe og i ekstreme tilfælde dødsfald.

3 liter vil for mange være meget, men ikke ekstremt meget vand om dagen. Almindeligvis vil det blot  medføre hyppigere toiletbesøg og det sker der ingen skade ved. 4 liter om dagen eler mere vil derimod være i overkanten for mange mennesker. 

Der kan selvfølgelig være særlige situationer, hvor man taber meget væske f.eks. ved motion, hårdt fysisk arbejde eller ved høje temperaturer. Her stiger kroppens naturlige behov for vand. Da gælder det om ikke at dehydrere, men jo mere du motionerer, jo mindre væske vænner din krop sig til at have behov for. Du vil derfor også typisk svede mere i starten, indtil kroppen vænner sig til en aktivitet.

Helt banalt gælder det selvfølgelig om, at forholde sig til sin tørst – er du tørstig: Så drik et glas vand.

Skål i vand :-)


*)

Kilde: Erling Bjerregaard Pedersen, professor ved klinisk institut for medicin på Aarhus Universitet