Business coaching / coaching i organisationer tager som udgangspunkt afsæt i relationen til et konkret emne med henblik på, at skabe øget reflektion, perspektiv og ideer til strategi og aktiv handling i forlængelse af sessionen.
Grundtanken i coaching er, at du eller dine medarbejdere selv kender løsningen på jeres udfordringer – men blot ikke er bevidste om det eller mangler det fornødne overblik eller klarhed til at træffe beslutninger eller agere.
Kernen i coaching er, at der gennem en anerkendende, lyttende og spørgende tilgang fra coachens side sættes gang i en reflektionsproces, som gør den coachede i stand til, at opdage og udvælge løsningsmuligheder og agere ud fra dem. Coachens opgave er altså ikke som sådan, at rådgive eller komme med løsningsforslag, men at facilitere til at fremme udvikling, læring og evnen for, at træffe beslutninger og handle på egen hånd for medarbejdere og ledere på alle niveauer.
FLOW & BALANCE tager ved Business coaching / organisatorisk coaching overvejende afsæt i metoder baseret på et systemisk grundlag, der arbejder udefra og ind ved, at skabe perspektivering og se på helheden som personen skal fungere i. F.eks. med reflektion over spørgsmålet: Hvordan påvirker jeg min måde at være på i relation til omgivelserne / de aktuelle udfordringer, de krav og forventninger jeg møder osv.?
Dette nævnes fordi, coaching ikke bare er coaching, men dækker over mange forskellige tilgange, hvoraf nogle i højere grad end andre tager et mere personligt orienteret afsæt og dermed egner sig særligt godt til life-coaching, mens andre kan synes mere ideelle for coaching i en organisatorisk kontekst. Hver tilgang har sine styrker og bør anvendes situationsbestemt. Vær derfor selektiv i valget af coach!
Du får sammen med FLOW & BALANCE fordelen af den frihed, der ligger i som coach på professionel vis, at have mulighed for at anvende flere tilgange og kunne vælge den, der netop synes mest optimal i situationen. Vort samarbejde baseres derfor på nøje afstemning af behov og ønsker – fordi mennesker, organisationer og situationer er forskellige.
Kontakt os gerne for en indledende uforpligtende dialog her.
Hvem er business coaching / organisatorisk coaching for?
Nye såvel som erfarne medarbejdere og ledere på alle organisatorisk niveauer, samt for virksomheder af en hver størrelse benytter sig af coaching i hverdagen.
Hver coaching session tager sit udgangspunkt i nuet med dets aktuelle situationer og overvejelser. Man behøver ikke have problemer eller være kørt fast for, at have gavn af coaching. Fokus kan lige så vel omhandle næste udviklings-step i en given sammenhæng, overvejelser om ekspansion, optimering, strategi m.v..
Hos FLOW & BALANCE er vi rustet til mødet med mennesker med vidt forskellige funktioner og baggrund med erfaring for, at begå os bredt organisatorisk og i samarbejder på tværs af brancher. Men den væsentligste kompetence ligger dog i evnen for, altid at møde andre mennesker med nærvær, oprigtigt engagement og et reelt ønske om, at imødekomme det, der aktuelt er vigtigt og kan bidrage til bedre trivsel i hverdagen.
Hvornår er business coaching / organisatorisk coaching ideelt?
Coaching kan berøre et bredt udvalg af temaer. Blot som eksempler kan nævnes nogle få oplagte, som med stor gavn kan supporteres via coaching:
- Stresshåndtering (læs mere specifikt her)
- Work-life balance – en konstant udfordring for mange
- Håndtering af forandringer af enhver art
- Egen rolle i forhold til performancekrav
- Udvikling af konkrete kompetencer
- Kommunikative udfordringer
- Konflikthåndtering
- Leder-rollen – for såvel nye som erfarne ledere
- Medarbejderhåndtering
- Strategiske overvejelser
- Egen rolle i medarbejder- eller ledergruppe-sammenhæng
- Samarbejdssrelationer – interne såvel som eksterne
- Karriereudvikling
- Overvejelser om job-eller funktionsskift
- Bevidsthed om egne muligheder og begrænsninger med afsæt i jobsituationen.
Mange har i de seneste år mærket hvordan arbejdslivet har været ustabilt, og har måske selv oplevet eller været vidne til andres oplevelse af afmagt, faldende arbejdsglæde, jobtab, stress og livskriser med efterfølgende reflektioner over værdier, kompetencer, job- og karrierevalg. Sådanne processer kan være frustrerende og ganske energikrævende og gøre det udfordrende, at bevare overblikket og holde fokus på rette sted. Ofte påvirker det både performance, stabilitet, glæde og trivsel i dagligdagen, da det oftest er vore følelser og holdninger, der skaber blokeringen for at ændre adfærd, frem for ydre omstændigheder.
Det kan derfor være yderst givende, at have en uvildig professionel sparringspartner, til at understøtte processen. En coach stiller afklarende og forløsende spørgsmål af en anden slags end dem kolleger, ledere, partnere m.fl. typisk stiller. Det udfordrer positivt, skaber ny reflektion, overblik, perspektivering og afklaring, som kan hjælpe til, at tydeliggøre evt. udviklingsområder, karriereveje, jobmål, behov for nye strategier samt ikke mindst bistå i at understøtte den nok så væsentlige work-life-balance, som er et altafgørende aspekt i forhold til at trives og bevare det fornødne engagement som medarbejder eller leder i hverdagen.
Hvad får man ud af business coaching / organisatorisk coaching?
Coaching er lige så vel generator for nye ideer som en problemknusnings-facilitet og begge funktioner har deres fulde berettigelse i organisatorisk sammenæng.
Coaching understøtter flowet i forhold til performance med fokus på vigtigheden af samtidig balance i hverdagen ved, at assistere mennesker i hverdagens balanceakt i forhold til målopfyldelse, udfordringer, udviklingsmuligheder m.v..
Selve coachingprocessen åbner gennem 1:1 dialog op for klarhed, overblik og perspektivering i forhold til en situation eller et tema med det formål, at muliggøre den afklaring, konkrete handling eller beslutningstagning, som er relevant eller påkrævet.
Uanset om du står over for, at skulle tegne en organisation eller har behov for, at få din work-life balance til at fungere bedre da du ellers risikerer at miste din energi og handlekraft og måske endda miste miste enten dit job eller din partner, eller du har behov for at forholde dig til truslen om stress, eller står med tilbud om en ny funktion som du overvejer fordele ctr. ulemper ved – eller noget andet, medvirker coaching til at skabe overblik.
Hver coaching-session genererer ny reflektion både under og efter, som aktivt fremmer kreativitet, innovation, effektivitet, arbejdsglæde og meget mere, og dermed bidrager til løsning af problemer, konflikter eller andet samt og åbner for nye perspektiver – både overfor det aktuelt væsentlige og i forhold til helheden.
Du vil opleve, at blive klogere både på dig selv og dine omgivelser, da coaching typisk giver aha-oplevelser og nye input ud af hver session – selv hvor der ikke har været et helt konkret emne på agendaen. Oftest aftales dog et tema ved sessionens start, ligesom individuelle forløb kan tilrettelægges med fokus på behandling af konkrete emner eller temaer.
Hvordan foregår business coaching / organisatorisk coaching?
Coachingsessions foregår som 1:1 dialog eller som gruppesessions.
Coachen behøver ikke være ekspert på det pågældende område, da coachens rolle modsat en rådgivers er facilitering af samtalen. I mange tilfælde vil der dog også være elementer af sparring inde over samtalen.
Hvert samarbejde aftales derfor ud fra konkrete aktuelle behov og ønsker.
Mødestedet kan være de rolige afslappede omgivelser hos FLOW & BALANCE eller på et andet aftalt sted, f.eks. i virksomheden eller på en anden lokalitet. Desuden tilbydes coachingsessions over telefon og Skype.
Typisk aftales et forløb over et antal gange med fokus på tema. Alternativt tilbydes en “klippekorts”-aftale, hvor sessions afholdes, når behovet opstår – noget både ledere og øvrige medarbejdere har stor gavn af både i forhold til, at håndtere specifikke situationer når de opstår og til at understøtte en god balance i hverdagen.
Der aftales i fællesskab en tydelig ramme for samarbejdet, nøje afstemt efter såvel organisatoriske som individuelle ønsker og behov.
Der ydes naturligvis altid fuld fortrolighed. Relevante uddrag af samtaler refereres derfor alene udfra indgåede aftaler om evt. tilbagemelding til leder, hvilket den coachede oplyses om. Her lægges stor vægt på respekt for individet såvel som for privatlivets grænser – coaching skal altid være en god og berigende oplevelse.
Under sessions rettes fokus på den gældende kontekst med et samtidigt øje for helheden. Drøftelse af personlige emner er derfor ikke udelukket – vi forholder blot deres relevans overfor den organisatoriske kontekst, for at sikre, at coachingen kommer til at omhandle det, som er relevant i situationen. Bringes et personligt orienteret emne ind i dialogen, har det erfaringsmæssigt med største sandsynlighed relevans for den enkeltes attitude, performance, overbevisninger m.v. set i en større helhed, der også relaterer til det organisatoriske.
Vi udarbejder gerne uforpligtende forslag til samarbejde omkring sessions eller forløb. Kontakt os for en indledende dialog her.